Teksti: Jari Perkiömäki
Olen toiminut yli neljä vuosikymmentä free lance -muusikkona ja nähnyt työn tekemisen edellytysten muuttumisen hyvin konkreettisesti. Vielä 80-luvulla kaikki soittokeikat saattoi saada maksuun palkkana, ja free lance -verokortin kopion toimittaminen työnantajalle riitti.
Jo parikymmentä vuotta siten tilanne alkoi muuttua niin, että tilaajat ja keikkajärjestäjät eivät halunneet enää olla työnantajia, vaan edellyttivät esiintymispalkkioiden maksamista laskua vastaan. Tämä puolestaan johti laskutusyritysten markkinoiden avautumiseen, ja jotkut muusikot näkivätkin tässä hyvän mahdollisuuden yritystoimintaan: samalla kun opettelee laskuttamaan omat keikat, voisi laskutusta ja palkkioiden maksua hoitaa myös kollegoille, varsinkin jos niitä omia keikkoja ei aina ole haluttua määrää.
Osuustoimintaa tunnetaan huonosti
Nykyisin laskutusyrityksen käyttäminen, ”kevytyrittäjyys”, tai oman yrityksen perustaminen nähdään usein ainoina vaihtoehtoina toimia freelancerina. Jostain syystä osuustoiminta, eli mahdollisuus toimia työosuuskunnassa tai jopa perustaa yhdessä kollegoiden kanssa oma osuuskunta, tunnetaan varsin huonosti. Tämä on paradoksaalista, ovathan esimerkiksi osuuskaupat ja pankit näkyvillä meidän jokaisen arjessa päivittäin. Osuustoiminta on aito ja varteenotettava vaihtoehto myös yrittämiselle.
Taideyliopisto on jo joitain vuosia järjestänyt kulttuurialan toimijoille osuustoiminnan kursseja. Tälle syksylle olen yhdessä työelämäprofessori Sami Karhun kanssa suunnitellut uuden kurssin, jonka Taideyliopiston Avoin kampus toteuttaa. Kurssi varattiin aika nopeasti täyteen, mikä osoittaa hyvin koulutuksen tarpeen kulttuuri- ja taidealalla. Avoimen yliopiston kurssi on suunnattu kaikille, mutta myös Taideyliopiston tutkinto-opiskelijoille.
Kurssin aikana opiskelijat saavat ymmärryksen osuuskunnista ja käytännön taitoja niiden perustamiseen ja hallintaan. Kurssi pohjautuu teoreettiseen ja käytännön kokemukseen ja sen tavoitteena on laajemminkin yrittäjyys- ja työelämätaitojen parantaminen. Kurssin lopussa opiskelijat laativat oman esseemuotoisen liiketoimintasuunnitelman aihion osuuskunnalle. Kurssista saatavien kokemusten perusteella toimintaa kehitetään ja seuraava kurssi voidaan järjestää toivottavasti piankin. Kulttuuri- ja taidealalla toimivien kannattaa muutenkin seurata Taideyliopiston avoimen yliopiston varsin runsasta tarjontaa.
Kirjoittaja on Lilithin hallituksen jäsen ja jazzmusiikin lehtori, joka on toiminut Taideyliopiston rehtorina ja toimii lukuisten kulttuurialan organisaatioiden hallituksissa.